Tervehdys Sinulle ja kiitos että olet täällä
Olen Aakusti Oksanen, valmentaja, coach, puhuja, esiintyjä, lyömäsoittaja, artisti ja musiikintekijä.
Perustin Drum Vision oy:n koska mielestäni maailma kaipaa hyvää meininkiä, enkä nyt tarkoita sekopäistä bilettämistä, vaan toimivaa yhteishenkeä eli uskallusta puhaltaa yhteen hiileen ja tavoitella taivaita.
Kestävästi, vuorovaikutteisesti ja pala kerrallaan parempaa maailmaa luoden.
Tarjoan poikkeuksellisen menetelmän johtajien ja työyhteisöjen hyödyksi.
Minulta kysytään usein miten olen tällaisen kultakimpaleen löytänyt. Kerron tämän tarinan Sinulle aivan kohta.
Kun kerron ihmisille työstäni, kuulen sanottavan etteivät he ole koskaan edes kuulleet vastaavasta.
Afrikkalaisen rytmin sosiaalisen nerokkuuden hyödyntäminen työelämämme kehittämisessä on harvojen laji.
Kuitenkin sen arvo on suuri ja hyvin monipuolinen…
LATAA IDEAT JOHTAMISEEN
Miten mahdollistat onnistumisen?
Verkostoni jakaa parhaat oivalluksensa 719 vuoden johtamiskokemuksella.
Nappaa raportin painetestatut vinkit tästä
Sieltä missä pippuri kasvaa
Olen hankkinut tietoni ja kokemukseni pitkän kaavan kautta. Kirjaimellisesti hikikarpalot otsalla. Mikään muu reitti ei olisi ollut mahdollinen.
Työni juuret tulevat kaukaa. Olen hakenut ne vieraasta kulttuurista, pitkän matkan päästä tutusta kulttuuripiiristämme, jonka leimaavia piirteitä ovat kauan olleet yksilö- ja suorituskeskeisen materialistinen maailmankokemus.
Länsiafrikkalaisesta puskasta.
Se onnekas sattuma, että olen saanut opiskella ja tehdä töitä tunnustettujen mestarirumpaleiden kanssa, on avannut minulle erilaisen näkymän musiikkiin, rytmiin ja koko maailmaan.
Kaikkein jännittävintä on kuitenkin ollut huomata, että viimeisen 20 vuoden aikana oman (liike)maailmamme terävin ajattelu, tutkimus ja johtamisen kehitys ovat ”löytäneet” juuri ne samat jutut, joiden perässä lähdin sinne “missä pippuri kasvaa”.
Puhumme yhteisöllisyydestä ja hyvästä johtamisesta mm. näillä termeillä:
- Vuorovaikutteisuus
- Dialogisuus
- Mahdollistava johtaminen
- Strateginen ajattelu
- Yhteinen tulevaisuus
- Yhteyden rakentaminen
- Huippuosaava tiimi
- Positiivinen mind set
- Resilienssi
- Hyvinvoinnin johtaminen
- Työntekijäkokemus
Tuttuja teemoja, eikö totta?
Nyt kerron tarinani. Antoisaa matkaa!
Kihlajaisissa tanssitaan. Tutkin perinteen välittymistä gradussani Muusikko juhlassa: Perinne, mestarirumpali ja oppipoika burkinafasolaisissa kihlajaisissa, Bobo-Dioulasso 2003
Miten oivalsin oleellisen afrikkalaisesta rytmistä?
90-luvun puolivälissä tipahdin täysin afrikkalaiseen rytmiin. Kun ensimmäistä kertaa kuulin oikeaa rummutusta livenä, rakastuin siihen tosissani, hankin ensimmäisen djembeni ja hakeuduin välittömästi oppiin.
Pian lähdin Suomesta etsimään lisää oppia ja parempaa yhteistä biittiä. Sitä löysin Brysselistä, joka oli vuosina 1989–2005 maailman djembemusiikin keskus opettajani Mamady Keitan upean elämäntyön ansiosta.
Brysselistä löysin kansainvälisten djembeammattilaisten ja -harrastajien globaalin verkostoni. Tätä maailmanlaajuista verkostoa Sinä voit hyödyntää tänään.
Brysselin kontaktieni kautta löysin myös todellisen kulttuurisen ja taiteellisen aarrearkun, seuraavan opettajani ja pitkäaikaisen yhteistyökumppanini Ousmane “Zoumana” Dembelen.
Maestro Zoumanan kanssa menin suoraan syvään päätyyn. Hänen opastuksellaan opin musiikkia ja rytmejä ei-lineaarisella tyylillä, fraasien eli rummun puheen kautta.
Hänen kauttaan sain elävän näkymän siihen mistä afrikkalaisessa rytmiperinteessä pohjimmiltaan on kysymys: kunnioituksesta, toisten arvostuksesta, yhteistyöstä ja kaikkien yhteisestä rytmistä.
Samalla opin griottien perinteisestä roolista yhteisönsä sosiaalisena liimana.
Vähitellen kokemukseni karttuessa aloin yhdistellä asioita ja oivalsin että sanan ja musiikin käsityöläisinä griotit siirtävät eteenpäin sukupolvelta toiselle suullista perinnettä, jossa yhteisölliset arvot, puheet ja musiikki nivoutuvat yhteen ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi.
Kun perinteiset rytmit puhuvat, ne heijastavat sosiaalisia arvoja.
Zoumana sanoi jokin aika sitten: “Sinä Aakusti olet kaikista oppilaistani se, joka minua parhaiten ymmärtää..”
Lue edelleen, niin kerron kohta miksi tämä saattaa pitää paikkansa.
Opettajani Zoumana ja puhuva rumpu. Jossain tien päällä Burkina Fasossa vuonna 2003
Miten syvällinen ymmärrys vieraasta kulttuurista oli mahdollista?
Kysyt ehkä miten on mahdollista, että olisin saavuttanut näin syvällisen kosketuksen vieraan kulttuurin todellisuuteen.
Vastaus on yksinkertainen. Olen ratsastanut suurten hartioilla.
Paras ohjenuorani kentällä on tullut suurelta suomalaiselta kulttuuritutkijalta Lauri Hongolta. Hänen uraauurtava tutkimuksestaan intialaisen mestarimuusikon maailmasta poimin käsitteen mentaaliteksti (Lauri Honko, Textualizing the Siri epic, Helsinki 1998).
Tutkimusmenetelmäni oli yksinkertanen: menin mestarirumpalin luo viettämään aikaa, opiskelemaan hänen maailmaansa ja oppimaan kaiken mahdollisen paikallisesta kulttuurista ja taiteesta.
Keskusteluissamme musiikista, perinteestä, bändeistä, juhlista, ihmisistä ja johtamisesta avautui ainutlaatuinen näkymä mestarirumpalin mentaalimaisemaan ja arkitodellisuuteen (toimin siis päinvastoin kuin toisessa kulttuuritutkimuksen perinteessä, jossa tutkija tarkkailee ihmisiä ja haastattelee mahdollisimman montaa informanttia luoden yleiskuvaa kulttuurista).
Oman tutkimusotteeni etu on, ettei aiheen rajoja tule määritellyiksi tutkijan oman toiminnan kuten matkailun ja rahoituksen monilla sattumilla, vaan syväsuhteessa perinteen kannattelijaan.
Zoumanasta, joka on palkittu mestarirumpali ja arvostettu griottimuusikko, tuli tutkimukseni ja afrikkalaisen rytmin opiskeluni pääinformantti.
Olen ollut afrikkalaisen mestarirumpalin oppipoika kuten kuka tahansa paikallinen nuori muusikko. Tapaukseni on kuitenkin erityinen monitahoisen yhteistyön kautta.
Kun tutustuimme ja ymmärsimme yhteistyömme monet mahdollisuudet tammikuussa 2003, kävimme toimeen…
.
.
.
Vuosien 2003 – 2015 aikana opiskelin Zoumanan kanssa rytmiperinnettä, tein kenttätutkimusta, dokumenttielokuvaa, harjoittelin otsa hiessä rummunsoittoa ja esiinnyin Zoumanan palkitun Landaya -yhtyeen kanssa.
Istutimme myös puita läheisessä kylässä, järjestimme kansainvälisiä leirejä, matkustimme yhdessä Burkina Fasossa, aloitimme Djembepajan rumpujen maahantuonti- ja huoltobisneksen Suomeen, opetimme lukuisia ryhmiä, perustimme yhteisen yhtyeen…
Monitasoinen yhteys mestarirumpaliin on mahdollistanut aiheen kokemisen läheltä – paikallisen aikakäsityksen ja kulttuurin sisältä.
Ennen kaikkea pääsin seuraamaan läheltä miten mestarirumpali tekee työtään oppilaittensa, kollegojensa ja yhteisönsä parissa.
(Linkkarin profiilissani kerron minulla olevan kokemusta vaativissa olosuhteissa työskentelystä. Näin todella onkin. Burkina Faso on yksi maailman materiaalisesti köyhimmistä maista, joten voit ehkä kuvitella…
(Pulloposti –viesteissäni kerron lisää myös tästä)
Kiersimme myös Suomessa opettamassa ja järjestimme mestarikursseja. Kun aloimme vierailla säännöllisesti Virossa, tallinnalainen afrikkalaisen rytmin scene sai paljon kaivattua potkua toimintaansa.
Treenasimme paljon myös “kotioloissa”opettajani Zoumanan kanssa. Bobo-Dioulasso 2009.
Istutimme Zoumanan ja kyläläisten kanssa puita läheiseen kylään. Wolonkoto 2013.
Pullopostia voit saada minulta tästä.
Ei velvoita sinua mihinkään. Pois pääset milloin vain haluat.
Maailmojen yhteensovittamisen haaste
Kaikki ei kuitenkaan lopulta ollut niin helppoa ja mukavaa kuin voisi kuvitella.
Olin toki kokenut kulttuuriemme eron voimakkaasti matkustaessani edestakaisin, ja oma sopeutumiseni vuoronperään perinteiseen afrikkalaiseen meininkiin ja helsinkiläiseen hektisyyteen oli aina haastavaa.
Alkaessani tuomaan Zoumanaa Suomeen opettamaan ja konsertoimaan vuodesta 2006 lähtien, jouduin uuteen asemaan.
Jouduin yhdistämään opiskelua, tutkimusta ja vastuunottoa tavalla, johon en ollut varautunut. Kaikki vaatimukset, järjestelyt ja aikataulupaineet, joita Zoumanan kanssa työskennellessämme kohtasimme (meidän piti tehdä tulosta rahoittaaksemme toimintaa) alkoivat pikku hiljaa vaatia veronsa.
On eri asia kokea afrikkalainen aikakäsitys, oppia siitä ja elää sitä paikallisten kanssa paikan päällä, kuin integroida sitä omaan kulttuuriimme mestarirumpalin managerina.
Tuona aikana koin välillä olevani kuin korkeanpaikan leirillä opettajani vieraillessa Suomessa. Palauduin kuukauden verran Zoumanan saman pituisesta vierailusta. Tätä tapahtui monta kertaa vuodessa.
Lopulta Zoumanan noin vuosikymmenen kestäneen Suomen vierailujen jälkeen minun oli pakko myöntää, että haluan keskittyä kiinnostaviin asioihin myös täällä kotona.
Halusin alkaa soveltamaan kaikkea oppimaani kiinnostaviin projekteihin. Se on osoittautunut yhdeksi elämäni parhaista päätöksistä.
Työmme Zoumanan kanssa kuitenkin jatkuu edelleen, joskin uudessa muodossa. Omalta osaltamme olemme tuoneet ja mahdollistaneet Suomeen loistavaa griottimuusikoiden osaamista.
Suomessa asuvat afrikkalaistaustaiset yhteistyökumppanini näyttävät omalla esimerkillään miten töitä tehdään kestävästi. He osaavat rakentaa luottamuksen ilmapiiriä, joka resonoi moneen suuntaan. Heistä jokainen on näyttänyt osaamisensa, luotettavuutensa ja loputtoman yritteliäisyytensä. Näiltä kavereilta eivät ideat lopu kesken! Mikä parasta, ystäväni ovat loistavaa seuraa.
Lavalla saa haastaa. Zoumana Dembele & Mande Maja Band Semifinaali, Helsinki 2014
Valmennusmetodin synty
Vuosien 2002–2016 aikana matkustin edestakaisin Burkina Fason, Belgian ja Suomen välillä. Hämmästelin usein oman kulttuurini tapoja.
Afrikassa ehdin tottua välittömään sosiaalisuuteen ja yhdessä tehtäviin arjen askareisiin.
Jossain vaiheessa vuosien varrella minussa heräsi halu kehittää kokemukseni pohjalta työkalu, joka auttaisi meitä jakamaan ja kehittämään osaamistamme yksilökeskeisessä kulttuurissamme.
Tulemaan paremmin yhteen.
Vahva pohja nykyiselle työlleni valmentajana rakentui vuosina 2014 – 2022 kun aloimme viedä näitä asioita pidemmälle yhteistyössä johtamisen kehittämisen asiantuntija ja oppimismuotoilija Mariann Nagatsun kanssa. Noina vuosina kehitimme ja teimme Talking Drum valmennusta.
Nykyään syyni jatkaa edelleen ja kehittää metodiani ovat yksinkertaisia:
Afrikkalaisella rytmillä on syvällinen viesti meille länsimaalaisille. Haluan jakaa kokemaani upeaa tarinaa yhteisöllisyydestä, jonka afrikkalainen perinne meille tarjoaa.
Haluan, että Sinä saavutat tärkeitä asioita yhteisösi kanssa.
Uskon nimittäin vahvasti, että yhdessä haluttuja asioita saavuttamalla työyhteisösi arvo nousee.
Samalla nousee myös sekä oma arvosi että työsi mielekkyys ja merkitys.
Perimmiltään kyse on arvostuksesta, kestävyydestä ja sallivasta luovasta toiminnasta. Ihminen, joka arvostaa itseään, osaa arvostaa myös ympäristöään.
Länsi-Afrikan grioteilta oppimani viesti kuuluu:
Yhdessä olemme enemmän.
Lue lisää artikkelista Match made in heaven: afrikkalainen rytmi ja ratkaisukeskeinen valmennus, jonka kirjoitimme pitkän linjan johtamisen kehittäjä Marika Tammeaidin kanssa.
Yhteistyössä syntyy parasta jälkeä. Sepät takoo kuumaa rautaa. Tenin kylä, Burkina Faso 2003
Mitä Afrikka on minulle opettanut?
Minua on aina kiinnostanut uuden oppiminen. Olen jatkuvasti nälkäinen uusille ideoille – ja haluan päästä testaamaan niitä mahdollisimman pian.
Afrikkalainen polyrytmiikka on opettanut minulle erilaisten ja näennäisesti ristiriitaistenkin asioiden samanaikaisuuden.
Erityisesti miten muuttuviin olosuhteisiin kannattaa suhtautua.
Huomaan jatkuvasti ihmisten väliseen kanssakäymiseen sovellettavia asioita, joita afrikkalainen perinne on minulle opettanut:
Valmentajana olen oppinut soveltamaan mm:
- Johtaminen intensiivisessä tilanteessa
- Suunnan näyttäminen
- Vuorovaikustaidot ja vaikuttaminen
- Läsnäolo ja tilanneherkkyys
- Aktiivinen kuuntelu
- Tilanteen tarkkailu
- Yhdessä toimiminen
- Yhteisen rytmin löytäminen
- Hyvän kompin filosofia
- Uuden rakentaminen tyhjästä
Artistina ja kulttuurintutkijana käytän paljon näitä:
- Tilan luominen
- Rummun puhe
- Ympyränmuotoisuus ja kohtaaminen
- Orgaaninen aikakäsitys
- Yhteyden luominen ja kasvu yhdessä (ja erikseen)
- Rituaalin merkitys muutokselle
- Kannattelun ja kannustuksen tärkeys
- Rytminen jännite ja grooven imu
- Polyrytmiikka
- Mikropolyrytmiikka
Näistä melkeinpä jokainen voisi olla myös toisessa kategoriassa, ja toisinpäin.
Ajattelen, että nämä ovat saman kolikon eri puolia, sillä ne kaikki kuuluvat afrikkalaisen rytmiperinteen sosiaalista yhteyttä rakentavaan ytimeen.
Parasta on, että nämä teemat (ja monet muut) voit nyt ensi kertaa hahmottaa kokemuksellisesti opittavina kokonaisuuksina.
Missioni on alusta asti ollut löytää afrikkalaisen rytmin terve ydin ja jakaa se kaikkien hyödyksi.
Oletan, että siksi Sinäkin nyt luet tätä.
Olen kiinnostuksestasi erittäin kiitollinen ja toivon voivani välittää jotain oleellista afrikkalaisen rytmin dynamiikasta ja – ennen kaikkea – miten sitä voi hyödyntää laajemmassa mittakaavassa.
Siksi on niin niin hienoa kuulla valmennusotteestani tällaisia kommentteja:
“Aakusti svengaa! Luottamusta ja rohkeutta rakentava valmentaja.”
MARKUS RAIVIO, TOIMITUSJOHTAJA, KUKUNORI
“Olet huikea tyyppi. Todella taitava kouluttaja, jolla on taikaa saada porukka mukaan.”
PÄIVI PALSIO, OSALLISTUJA, PAUKEPIIRI OHJAAJAKOULUTUS, HÄMEEN KESÄYLIOPISTO
Afrikkalainen rytmi on minulle rakenteellisen ja sosiaalisen kehittämisen lähde, joka virtaa rikkaana niin kauan kuin ihmiset etsivät uutta energiaa ja yhteyttä toisiinsa.
Kiitos että luit tänne asti. On uskomatonta että olet täällä.
Hiki virtaa, hymy on herkässä ja bara-rummut raikaavat. Muusikot työssään Bobo-Dioulasso, Burkina Faso 2014
Valmennuksessani pääset itse kokemaan metodini tehon.
Saako olla Pullopostia?
Oivalluksia matkan varrelta, vinkkejä johtamiseen ja tiimityöhön sekä paljon muuta löydät Pullopostistani.
Nappaa tärpit talteen ja opi kanssani.